Varför man inte bör rösta på Piratpartiet

Till att börja med tänker jag säga jag självklart har laddat ner massor av saker genom åren. Och jag försöker verkligen inte framstå som något helgon med detta inlägg. Dock så tycker jag fortfarande inte det ska vara fritt fram. Jämför det med att köra för snabbt med bilen. Jag tror de flesta gör det, men de är nog inte så många som vill legalisera det ändå. Eller att använda bilbälte. Det är många som struntar i det ibland, men det är inte så många som vill ta bort lagen om bilbälte för det.

Piratpartiet använder speciellt ett argument väldigt ofta. Och det lyder ungefär såhär: ”Det finns en miljon ungdomar som fildelar i Sverige, vill du sätta alla dem i fängelse?”. Där kan man återigen relatera till hastighetsbegränsningarna. Borde inte Piratpartiet vara för fria hastighetsbegränsningar med samma argument? Det finns säkert en miljon svenskar som kör för snabbt med bilen. Eller om man ska ta ett exempel som handlar mer om ungdomar. Det finns inte en miljon ungdomar som snattar, men det finns tusentals som gör det. Jag tror inte Piratpartiet vill legalisera det av samma anledning.

Men tillbaka till Piratpartiers ständigt återkommande fråga. Vill jag sätta en miljon svenskar i fängelse? Nej, det vill jag inte. Jag tycker inte att polisen ska lägga några resurser alls på att ”avskräcka” vanliga fildelar som laddar ner en film lite då och då. Dock tycker jag att polisen ska lägga resurser på att ta fast folk som delar med sig av en massa filmer. Folk som rippar en TV-serie så fort den har gått på TV och sedan laddar upp den på Piratebay. Det är sådana människor som ska straffas. Folk som har tusentals filer uppladdade på sitt Piratebay-account. Jag tycker även det är helt rätt att stänga ner sidor som Piratebay, Tankafetast osv med jämna mellanrum. Då har vi plötsligt inte en miljon ungdomar jag vill sätta i fängelse längre, vilket också gör att Piratpartiers argument inte är legitimt längre.

En annan myt som Piratpartiet står bakom är att all fildelning är ideell. Jag läste någonstans att Piratebay är en av världens 100 mest trafikerade sidor med 10 – 15 miljoner besökare om dagen. Som ni alla säkert vet har Piratebay massor av reklam på sin hemsida. Lägg ihop 1 +1 och tänk sedan efter lite. Jag har för mig att Googles annonssystem ger ungefär ett öre för varje besökare som ser reklamen. Nu använder inte Piratebay Googles annonssystem, så vi kan anta att deras provision är högre. Men vi gör ändå en liten uträkning. Ett öre per besökare, 15 miljoner besökare om dagen. Det hade inneburit en vinst på 150,000 kronor om dagen eller drygt 55 miljoner kronor om året. Och då har vi ändå räknat grovt i underkant. Jag vet inte hur stora utgifter Piratebay har, förmodligen ganska höga. Men även om de hade varit så höga som 20 miljoner om året så hade de fortfarande gått med en vinst på 25 miljoner per år. Donerar de alla dessa pengar? Knappast, alltså är myten om att all fildelning är ideell också spräckt.

Det här är alltså pengar de tjänar genom att låta folk dela med sig av andras verk gratis. Om de nu hade arbetat ideellt så föreslår jag att de kan donera dessa pengar till exempelvis Röda Korset. Det naturliga hade varit att ge det till mediabranschen men de finns nog andra som har större behov av dessa miljoner.

Jag tycker en musiker ska ha rätt att själv bestämma om han vill ha betalt för sin musik eller inte. Jag tycker att en fotograf själv ska välja om han vill ha betalt för sin bild eller inte. Självklart kan man tjäna på att dela med sig av saker gratis också, det säger jag inte emot. Men det ska fortfarande vara upphovsrättsmannens val, inte Piratpartiets. Jag tycker man ska ha rätt att äga saker på internet, precis som man kan äga saker i verkligheten.

En annan sak som Piratpartiet ofta pratar om är att skivbolagen är som några sorts skurkar. De tar pengar av artisterna och de menar att med fri fildelning så hade artisterna gynnats medan skivbolagen hade missgynnats. Och de tycker de låter som en bra ide. Det tycker inte jag. De etablerade artisterna hade gynnats, det är sant. Men hur ska det gå för alla som inte redan är etablerade?

Jag som houseproducent skulle inte drabbas särskilt mycket då jag gör 100% av min musik själv. Men några som skulle drabbas hårt är rockband. Idag fungerar det så att man kan skicka in en demos till skivbolagen, demos är ofta väldigt dåligt inspelade då rockbanden i sig inte vet särskilt mycket om inspelning och mixning. Och det är inget att skämmas över, det är inte deras grej helt enkelt. Om ett skivbolag sedan får en demo de tror skulle kunna bli en hitlåt, så låter de rockbandet komma till deras egen studio där de spelar in allt i toppkvalitet med expertpersonal. Skivbolagen lägger sedan ut massa pengar på reklam beroende på hur stor potential de tror låten har.

Min poäng är att utan skivbolag skulle dessa rockband inte ha någon att skicka sina demos till. De skulle själva få bekosta studiotiden, de skulle själva få bekosta ljudtekniker som kan mixa och mastra deras låtar. Det är svårt att säga men jag skulle tippa på att det säkert kostar 10,000 att få spela in i en toppstudio med riktiga experter. Lägg sedan till några tusenlappar för reklam. Det är något som rockbandet själva måste satsa. Om de tror att de har en hitlåt, bekostar allt detta och sedan blir det en hitlåt, så är det givetvis bra. Men om det inte blir det? Då sitter det stackars rockbandet där med massa räkningar för en låt som ingen tyckte om. Dessa pengar som rockbandet kommer att behöva betala själva, är indirekt pengar som sidor som Piratebay kommer tjäna på reklam.

Kortfattat så kommer musikskapande bli ett större risktagande än vad det är idag. Det är därför det är så bra med skivbolag. De kan lägga ner stora pengar på en låt. Ibland blir det en hit, ibland inte. Men skivbolagen har råd med bakslag ibland, det kanske inte det här rockbandet har.

Avslutningsvis så tror jag att mediabranschen måste anpassa sig lite mer efter marknaden. Det måste bli enklare att betala för sig. Och förmodligen måste de även bli billigare. Det kommer aldrig gå att stoppa fildelning. Men jag tror man i alla fall kan minska den genom att hitta lösningar som Spotify, Netflix samt jobba hårt med att straffa människor som fildelar väldigt mycket. Det vill säga, folk som laddar upp massor av saker på Piratebay.

Hur man än vrider och vänder på det så tycker jag att pengarna ska gå till upphovsmännen, inte till sidor som Piratebay.

blogstats trackingpixel

10 reaktion på “Varför man inte bör rösta på Piratpartiet

  1. Hej Axel.

    Jag tycker att det är jättespännande att se hur folk reflekterar över piratpartiet och dess ideologi. Jag antar att vi får finslipa vår information lite eftersom du missuppfattat ett par saker. Låt mig förklara.

    Vi är inte för fildelning för att en miljon svenska gör detta. Utan för att vi är intresserade av att skapa en värld med överflöd där allas behov blir mättade. Vi tror på en värld där alla som vill kan producera och konsumera fritt. Tråkigt nog så har inte tekniken kommit dit än att vi på ett enkelt sätt kan göra detta i den fysiska världen. Men 3-D skrivaren är snart här så den tid kan komma betydligt snabbare än vi anar. Men det skall inte hindra oss från att genomföra detta i den digitala världen där enkel kopiering har varit möjlig sedan länge. Detta är inte konstigt, kopiering är en del hur mänskan har format sin civilisation.

    Låt mig ta ett enkelt exempel. Tomater, om jag köper en tomat i affären så har jag ett val jag kan äta den, eller så kan jag välja att plantera den, har jag tur så kommer nya tomater att växa upp och jag kan välja att sälja dem vidare till någon annan äta dem själv, eller plantera dem för att få nya tomater. Självklart har det funnits tider då det har funnits folk som har skaffat sig monopol och självklart har det alltid gynnat dessa individer, men aldrig samhället.

    Att 1 miljon svenskar fildelar tyder dock på att lagen som förbjuder detta inte har en bred acceptens i samhället.

    Vad det häller TPB så kan jag säga att dina spekulationer är off the mark med ett par 10 potenser. Notera att TPB var till salu för 60 Miljoner SEK, knappast något som du säljer om det tjänar 55 Miljoner årligen. Att man accepterar sponsring för sin sida i utbyte mot reklam gör väl inte en sida kommersiell? Jag menar de flesta idrottslag is Sverige springer omkring med diverse företags loggor på ryggen och gör reklam. Betyder det att dessa är kommersiella?

  2. Hej Rene!

    För det första så heter jag Alex och inte Axel.

    Anledningen till att jag tog upp det här med att ”en miljon svenskar laddar ner” är för att jag tidigare hade en debatt på Facebook med sidan Piratpartiet. Jag vet inte vem som driver den sidan men den som nu gör det upprepade hela tiden att jag ville sätta en miljon ungdomar i fängelse.

    Angående din tomat. Det är inte alls samma sak. Om du skulle odla bananer och sen sälja dem med Chiquita-lappar på så skulle det vara samma sak. Att odla egna tomater skulle jag snarare jämföra med att skapa egen musik. Det är helt okej att få influenser från andra musiker. Och gör man det tillräckligt bra kanske man konkurrerar ut den andra musikern. På samma sätt som man kanske odlar bättre tomater än föregångaren. Att ta någons bild, någons låt eller liknande och sedan låta andra ladda ner det gratis är verkligen inte samma sak.

    Angående Piratebay. 60 miljoner säger du, du tror inte att man måste ta med i beräkningen att Piratebay fick ett skadestånd på nära 50 miljoner på halsen, samt lite fängelsestraff? Om man ska köpa en sådan sajt så får man nog väga in riskerna också, inte bara hur mycket sidan tjänar. Jag har ingen aning hur mycket de tjänar, men jag läste att de har mellan 10 – 15 miljoner besökare om dagen och då är mina beräkningar de lägsta de skulle kunna tjäna med Googles annonssystem. Tror du på fullaste allvar att grundarna av Piratebay inte tjänar miljoner på sajten? Då är du väldigt naiv!

    Sedan skulle jag också vilja att du bemöter mina reflektioner kring skivbolagens roll i att få fram nya musiker.

    Skulle även vilja veta hur du hittade det här inlägget, har sett att jag fått väldigt mycket sidvisningar på just det här inlägget idag.

    Mvh Alex

  3. Pingback: Svar till Rockfashion.se angående mitt inlägg om Piratpartiet | Magical Moments – Alex Engstrom @ Spotlife

  4. Hej ALEX!

    Jag tycker också att upphovsrätten är en bra grej.
    Jag tycker också att rätten till att kommunicera privat är en bra grej.

    För att stoppa piratkopiering är man tvungen till att övervaka och inspektera allas kommunikation. Det går inte att säga ”dom där bits är en mejl”, ”dom där bits är ett kort från semestern”, ”dom där bits är en olaglig kopia” utan att först titta på innehållet i kommunikationen.

    Så jag har ett dilemma: Upphovsrätt eller rätten till privat kommunikation – Vad skall prioriteras?

    Och då väljer jag rätten till privat kommunikation och röster på Piratpartiet.

    Apropås din tomatodling så får se upp för att de tomatfrö som du köper inte kommer från Monsanto. För då får du inte ödla vidare på frö som du spara från den ena år till det andra:

    http://www.monsanto.com/newsviews/Pages/Why-Does-Monsanto-Patent-Seeds.aspx

    ”The first time growers purchase Monsanto seed, they sign a stewardship agreement and contract agreeing not to save and replant seeds produced from the crops they grow from Monsanto seed.”

  5. Ursäkta min ordblindhet.

    Alla jämförelser är just det, jämförelser. Tomater precis som så gott som andra organismer förökar sig med sex vilket gör att avkomman inte är genetiskt identisk. När jag tar en låt eller ett program och kopierar det digitalt så får jag en identisk kopia.

    Det som gör digitala varor extrema är att duplicerings kostnaden är extremt låg. Medan du nog får räkna med att vattna din tomat och ge den sol och näring. Vilket gör att det blir lätt att fokusera på kostnaden för den första upplagan. Nu vet jag inte vem som hämtade den första tomaten till Sverige, men om vi tänker potatis så får du samma problematik. Det var någon som satte sig på en båt och hämta hit den första potatisen. Sen har alla bönder glatt reproducerat potatis. Vissa har bara kopierat och sålt, medan andra har förfinat och gett oss nya sorter. Det är först på senare tid som vi har fått iden patent på gener och helt plötsligt kan folk bli stämda för miljoner för att ens fält har blivit infekterat av genpatent via pollinering. ( nu säger jag inte att du är för genpatent, jag bara drar paralleller ).

    Vår ide handlar om att låta folk deltaga i produktion av varor i samhället. Dit hör också den möjligen triviala handlingen att drifta en server som reproducerar exempelvis musik som någon annan har gjort. Vi tror inte att reproduktionsmonopol är ideologiskt försvarbara, eller ens önskvärda för samhället. Det må vara så att dessa monopol är lönsamma för enskilda individer men det är inte skäl nog för att inskränka på andra individers rättigheter. Det blir bakvänt om entreprenörer skall kräva lagar för att kunna tjäna pengar. Det normala brukar ju vara att du skall tjäna pengar genom att följa de lagar som faktiskt samhället vill ha.

    Min personliga reflektion är att det tråkigt nog alltid funnits problem i musikbranschen, och att det råder en extrem överetablering. Precis som det gör i massor med andra branscher. Som alla har tvingats genomgå förändringar i takt med att automatisering slagit till. De som blir framgångsrika är de som lyckas anpassa sig till förändring inte att försöka stoppa den. Se bara på spotify och de artister som upptäckt att de tjänar mer pengar på t-shirts och konsärer än de någonsin tjänade på de fjuttiga få procent på reproduktionen.

    Vad det gäller TPB så är jag väldigt säker på min sak. De klarar och driva siten, men det blir inga 30M i vinst. De tjänar mer på IPREDATOR om jag förstår det rätt. Du har ett sunt antagande men det är helt enkelt för optimistiskt :).

    Det kom en länk i en chatt jag är med i :).

  6. Hade du även varit emot tryckpressens intåg om du levt när det begav sig för att det gjorde de stackars skrivarmunkarna, och därmed klostrena, överflödiga? Hade du även varit emot att ”vanligt folk” skaffade sig bra och billiga kameror när det innebar att marknaden för proffsfotografer raserades i princip helt?

    Förr tog man inte en bild på familjen vid picnicen, man gick till fotografen och betalade dyrt för att få sitt foto taget, men det är länge sen nu. Bortsett från vid bröllopp och studenten tar man inget ”riktigt” foto längre, och numera gör man knappt det ens. Jag svarade en fotograf så sent som i år som klagade över att dagens systemkameror är så förjordat bra så alla hade råd med dem och han därmed höll på att bli utan jobb:


    Den digitala bilden har blivit allas egendom och kunskap. Nya fototidningar vräker ut ”yrkesknepen” och fotograforganisationerna är vidöppna för amatörer som vill söka sin lycka. Samhället som inte gör ett skit för oss som råkat hamna i kläm och blivit offer för utslagning när vi blir äldre har samtidigt gett nya generationer bildredaktörer har ett hav av billig arbetskraft att ösa ur.
    […]
    En vansinnig utslagning helt utan respekt för erfarenhet, skicklighet, bildsinne, yrkesheder, prislistor, arbetstider, avtal, organisations- eller branschpraxis. Mobiltelefoner som gör på platsen fotografering av olyckor till ”jag råkade vara där och tjäna in min mobiltelefon” tillfälles bilder.

    Du kan läsa mitt svar här:

    http://fmsj.se/2012/02/14/nar-teknikutvecklingen-tutar-for-omkorning/

    Problemet är att du aldrig någonsin betalat för tex musiken eller berättelsen, du har betalat för CDn eller boken, varken mer eller mindre. Det enda du äger när du betalat är en bit plast eller en hög papper men hela massproduktionen av underhållning har skapat en situation där vi blandar samman mediat (boken och CDn) med innehållet (musiken och historien), en situation upphovsrättsindustrin gärna försöker ”rida på” genom att skrika ”Stöld!”, men det är inte stöld. Det kan aldrig bli stöld eftersom det handlar om kopiering, duplicering. Upphovsrättsbrott. Därför faller tex din jämförelse med snatteri.

    Det man också ska komma ihåg är att acceptansen bland ”vanligt folk” är väldigt låg när det gäller att tex köra fört fort eller köra berusad, men acceptansen (speciellt bland de som är under 40) är väldigt hög för fildelning så länge det inte handlar om ”äkta” piratkopiering (dvs de som tex duplicerar CD och DVD och säljer för profit). Det är inte direkt någon olyckshändelse att det var det man sköt in sig på just reklamen och de påstådda enorma vinsterna från reklamen under TPB-domen, dvs precis som du gjorde ovan. Ett ganska lyckat retoriskt knep att peka ut det oärliga i att tjäna pengar på andras arbete, men den stora majoriteten av alla som är delaktiga i fildelning tjänar inga pengar på det.

    När man kritiserar fildelningen och argumenterar för att den ska stoppas tittar man dock bara på ena sidan av myntet och det som många glömmer bort är vilka ingrepp som krävs i folks privatliv för att polisen ens ska ha en chans att stoppa fildelare. Oddsen är dessutom att ju mer man går efter fildelarna, dess mer går de under jorden och ju mer de går under jorden, dess sämre kommer polisens precision ha när de jagar dem.

    Eller enklare: Man kommer bara fånga en liten, liten bråkdel av fildelarna men eftersom man måste titta på beteenden och trafikmönster för att kunna hitta dem kommer man även råka ta en massa oskyldiga och fucka upp deras liv trots att de är oskyldiga. Det finns helt enkelt inget rättssäkert sätt att fånga fildelare på, just för att tekniken blir allt mer duktig på att gömma fildelningen.

    Vi ser redan idag hur allt mer av trafiken för P2P blir krypterad och obfuskerad. Vad du ser i trafikväg är inte längre möjligt att analysera, det du tror kan vara illegal nedladdning av musik kan lika gärna vara en legal nedladdning av en ny Linuxdistribution. Vad du tror kan vara en persons trafik kan lika gärna vara någon i Spaniens trafik. All fildelning, legal som illegal, blir allt mer som en sån där magiker med sin boll och sina tre koppar som försöker få förbipasserande att slå vad om var bollen är.

    Sen har vi den andra aspekten; i kampen mot fildelning (eller i alla fall med fildelningen som ursäkt…) håller allt fler länder på att bygga upp en övervakningsapparat som skulle göra DDR avundsjuka. Det är illa nog att Facebook, Google etc bygger upp enorma databaser över folks intressen och surfningsvanor, men jag kan ändå (med visst omak för min egen del) välja att inte använda deras tjänster. Jag kan inte välja att inte bli övervakad av staten, men problemet med det är att vi vet av historien att samhällen som övervakar sina medborgare i längden stagnerar och förfaller till att slutligen kollapsa.

    Man kan tycka vad man vill om fildelning (själv har jag blandade känslor om den) men vi är i ett läge där yttrandefrihet, personlig integritet och själva rättssamhället riskerar att kollapsa pga att dagens aktörer vägrar ifrågasätta gamla traditionella affärsmodeller baserade på styckförsäljning av underhållning och hitta nya modeller. Det anser jag vara mycket viktigare än vem som tjänar, eller inte tjänar, pengar och på vad.

    Det går definitivt att tjäna pengar i en värld där allt fler fildelar, men det första man måste göra för att lyckas med det är att inse att det går inte att applicera en 1900-talsaffärsidé på 2000-talet. De som insett det har inga problem att tjäna pengar, se tex på alla Hong-Kong-baserade företag som kränger billigt skit över Internet direkt till slutkunden och därmed hoppar över alla traditionella distributionsled som idag slåss med lönsamhetsproblem.

    De kreatörer som inser samma sak kan också tjäna pengar, trots, eller ibland tack vare, fildelning. Det är möjligt att de tjänar mindre mängd pengar för att många kommer kopiera gratis, men tänk även på att genom att de skippar skivbolag, bokförlag och andra agenter som tar en rätt ansenlig del av kakan så kan de fortfarande få mer pengar i slutänden även om färre betalar mindre.

    Jag gillar att rekommendera Larry Lessigs TED-talk om copyright just för att han är så pedagogisk på att förklara problematiken på ett väldigt lättfattligt sätt. Se det, det är intressant.

    http://www.youtube.com/watch?v=7Q25-S7jzgs

Lämna ett svar till Rene Malmgren Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>